Två månaders uppdatering!

Publicerat: 2012-07-31 | 21:50:38 i Emily
Jag vet! Jag är verkligen sämst. Ska nog sluta lova saker som jag inte klarar av att hålla. Men iallafall, nu kommer uppdateringen på vad som har hänt i vår lilla familj.
 
Sist jag uppdaterade om Edvins framsteg var i slutet på maj när han var fem månader och idag blev lillskrutten sju månader. På dessa två månader har det hänt väldigt mycket. Tar det i punktform, det blir nog lättast så.
 
  • På 6-månaderskontrollen så vägde han 8250 gram och var 67 cm lång. Läkaren funderade även på om Edvin är lite skelögd så vi ska bli kallade till en ögonläkare.
  • Edvin började åla sig framåt den 18 juni men började inte krypa förrän kusin Meja lärde honom den helgen han blev 6 månader.
  • Den första tanden kom den 28 juni när vi var nere i Göteborg hos faster Johanna och kusin Nathalie. Det var Johanna som kände att det var något vasst i munnen. Den andra tanden kom när vi var uppe i Sälen och hälsade på morfar den 13 juli. Båda tänderna är framtänderna i underkäken.
  • Han har börjat resa på sig på alla möjliga ställen där han kan få stöd. Väldigt populärt vid tv-bänken, vardagsrumsbordet, grinden till trappen, i spjälsängen och i vår säng mot sänggaveln. Ibland blir han lite för modig och tror att han kan stå utan något som helst stöd. Men då åker han i backen och ibland har han slagit sig ordentligt. En lära gå-hjälm är beställd och borde komma vilken dag som helst.

              

  • Vi har bytt till sittdelen på barnvagnen.

  • Han sover i eget rum som nästan är färdiginrett. Det är ett par tavlor som ska upp och gardiner ska sys till två av fönstrena.

  • Edvin älskar att prata och ha en massa ljud för sig. Favoritljudet är nog alla pruttljud han gör.
  • Älskar när pappa sjunger på olika låtar ifrån Disney Junior-kanalen.
  • Den 20 juli badade Edvin utomhus för första gången. Inte i sjön dock utan det blev i en pool, men roligt det hade han.

  • Har äntligen börjat skratta sådär jättehärligt överförtjust. Det var den 20 juli då vi kom hem och mötte en jätteglad Saga. Edvin tyckte det var riktigt roligt när Saga kom och pussade på honom. Samma kväll var det pappa som var rolig när han killade honom på magen.
  • Storleken på kläder är 68.
  • Han sitter även äntligen ordentligt. Det är nog den senaste veckan som han har börjat att göra det. Han har aldrig riktigt varit tillräckligt lugn för att bara sitta. Det ska stås och hoppas, men nu tror jag att han har börjat förstå charmen med att sitta och leka med leksakerna. Mycket roligare än att ligga iallafall.

  • Vad gäller mat så ammar jag som mest en gång på dagen och sedan på kvällen samt natten. Han vaknar fortfarande ett par gånger på natten. Ammningen på dagen är inte varje dag, beror lite på vad vi gör eller vilket humör Edvin är på. Annars är det gröt och vällning som är det godaste. Även alla möjliga fruktpuréer är goda men vad gäller den riktiga maten har han det lite svårt. Men det övar vi på och han börjar vänja sig sakta men säkert vid det också.

 

Och idag blev han sju månader gammal. Det har varit helt underbara sju månader och jag skulle inte byta ut dem för allt i världen. Det har varit mycket upp och ner, mycket skratt och mycket gråt. Men hur jobbigt det än är ibland så smälter jag direkt Edvin tittar på mig. Mammas lilla prins!

 


Hälsar på i Sälen!

Publicerat: 2012-07-14 | 20:57:43 i Emily

Nu är jag, Edvin och Saga i Sälen och hälsar på morfar. Vi åker hem till Kumla imorgon och då kommer det komma en uppdatering om allt. För tänk vad mycket Edvin har gjort och lärt sig på denna månaden. Eller är det över en månad sedan sist? Till mitt försvar så har vi faktiskt inte storstädat klart lägenheten. På något vänster så har köket glömts bort och det var ju efter städningen som jag skulle uppdatera. Men imorgon, då lovar jag att det kommer en utförlig uppdatering.


RSS 2.0